6. kilpailupäivä

Hapero pilvikeli enteili syksyn tuloa

Räyskälä 1.8.2019

Kuudes kilpailupäivä toi tullessaan uusien päivävoittajien lisäksi syksyn merkit. Itäisellä taivaalla roikkui aamulla pilvilautta, ja yhdeksän aikaan syksyisen hennot kumpupilvet alkoivat täyttää taivaan. Keliennuste oli kuitenkin suhteellisen hyvä, 1-3 m/s nostoja 1300-1400 metriin. Tehtäväksi annettiin Racing luokalle nopeustehtävä Tervakoski-Riisikkala-Ajoniemi-Lauttakylä-Keritty, 348 km sekä Avoimelle luokalle Hämeenlinna-Riisikkala-Toija-Vanttila-Ortenoja-Keritty, 392 km. Varsinainen sää näytti kuitenkin hyvin epävarmalta, minkä takia kilpailunjohtaja Esko Lehtonen sunnitteli varmuuden vuoksi vaihtoehtoisen tehtävän eli B-tehtävän. Sitä ei kuitenkaan tarvinnut julkaista, kun haistelija eli ”nuusku” Jouni Pirtola raportoi hyvää nostoa kentän vieressä ja kertoi myös kelin olevan lennettävää tehtävän suuntaan. Hinaukset aloitettiin kahdeltatoista ja puolikahden jälkeen koko kisaplutoona oli matkalla.
Samalla kun kentällä seurattin koneiden etenemistä trackingista, ihmeteltiin myös syyskuista kelipäivää muistuttavaa taivasta. Ohuet, lähes läpinäkyvät pilvet, eivät kielineet mistään merkittävästä purjelentokelistä, mutta niin vain neljän jälkeen alkoivat ensimmäiset koneet lähestyä Räyskälää. Ensimmäisenä maalilinjan ylitti Nuorisoilmailijoiden Kristian Roine (AA) perässään Räyskälän Ilmailukerhon Harri Hirvola (EH). Lievästi flunssainen Hirvola joutui päivätuloksissa totemaan Roineen paremmaksi. Roine voitti päivän nopeudella 104.02 km/h ja nousi kokonaistuloksissa kakkoseksi.
”Matalaahan se oli ja kovin syksyistä, kaikki pilvet toimivat jotenkuten ja välissä oli jopa hyviä nostoja” Roine tuumasi  lennon jälkeen pikkusaunaan terassilla. Kärkikaksikon vanavedessä maaliin liukunut Cumuluksen Tero Koivunen (LK) kiilasi päiväkakkoseksi ennen Hirvolaa, joka edelleen johtaa ylivoimaisesti Racing luokkaa.
Myös avoimessa luokassa saatiin uusi päivävoittaja, kun Lauttasaaren Ilmailukerhon Mikko Nurminen (AL) porhalsi tehtävän läpi keskinopeudella 111.36 km/h lyöden luokkaa johtavan Hannu Halosen (W) lähes kahdellatoista minuutilla.
”Lähdin viimeisenä ja laitoin kaikki paukut kahdelle ensimmäiselle reittivälille, Toijaan oli takkuista ja sen jälkeen parani. Loppu oli yhtä juhlaa jonojen alla” sympaattinen päivävoittaja myhäili kilpailutoimistossa. Mikko Nurminen on Raimo ”Rami” Nurmisen poika. Rami oli 70- ja 80-luvulla suomalaisen purjelennon keulakuvia, ja oli tänään Räyskälässä seuraamassa poikansa voitokasta päivää.
Halonen, joka tänään kellotti nopeuden 105.27 km/h, johtaa edelleen Avointa luokkaa, mutta ero kutistui 141 pisteeseen toisena olevaan Nurmiseen. Sami Rissanen (EX) lensi tänään keskinopeudella 101.84 km/h häviten voittajalle 231 pistettä ja pudoten kokonaistuloksissa kolmanneksi.
Päivä oli kaiken kaikkiaan hieno kilpailupäivä. Kaikki lensi tehtävän läpi, ja Räyskälän kahvilan terassilla istui iltapäiväauringossa iloisia kilpapurjelennon ystäviä virvokkeidensa kera. Erityisesti vanhempien purjelennon ystävien mieltä lämmitti maalilinjan paluu kilpailuihin. Onko mitään kauniimpaa kuin tehtävältä palaava purjekone, joka kiitää 40 metrin korkeudessa 250 km/h vesivana perässään?
Siihen näkyyn ei kyllästy ikinä.

KE

Tehtävät ja tulokset
Facebook sivusto
Kilpailukoneiden liveseuranta

Päivävoittaja Racing, Kristian Roine Päivävoittaja Avoin, Mikko Nurminen
Close Menu