5. kilpailupäivä

”Ei puuttunut kuin keli”

Räyskälä 31.7.2019

Näin lakoonisesti totesi Racing luokan hallitsija Harri Hirvola avatessaan kuomun tehtävän jälkeen Räyskälän kiitotiellä 30. Keli oli ennustettu kuivaksi eli päivän aikana taivaalle ei tulisi yhtään kumpupilveä helpottamaan nostojen löytämistä. Lisäksi Etelä-Suomen päällä lojui inversio, joka esti termiikin nousemisen yli 1100 metrin. Ennusteet pitivät harvinaisen hyvin paikkansa. Racing luokka hinattiin välittömästi klo 12:15, kun ”haistelija” raportoi päässeensä yli 1000 metrin. Racing luokka jäi pyörimään 400-800 metrin korkeuteen kentän kupeeseen, ja Avoimen luokan hinauksia viivästytettiin, jotta Racing kerkeisi pois alta. Maassa kilpailunjohtaja Esko Lehtonen pohti kuumeisesti avaako molempien luokkien lähtölinjat vai peruuko päivän tehtävän matalan ja heikon kelin takia. Lopulta Lehtonen päätti hinauttaa myös Avoimen luokan sekä avata linjat, ja koneet suuntasivat matkaan kirkkaan sinisen taivaan alla. Molemmilla luokilla oli nopeustehtävä käännealueiden kautta, Racing Hattula-Mommila-Vääksy-Karkkila ja Avoin Ittala-Mommila-Padasjoki-Karkkila.
Keli oli heikkoa ja molempien luokkien koneet etenivät varovasti 400 -1000 metrin korkeudella muodastaen konekekoja reitin varrelle. Jotkut hakivat vauhtia jopa 250 metristä.
”Oli todella puuskaisia nostoja alle 600 metrin, sai vääntää ihan tosissaan” kommentoi Avoimessa luokassa lentävä Räyskälän Ilmailukerhon Jarkko Kangasniemi (KG).  Heikko keli sai radioliikenteen koneiden välillä vilkkaaksi, ja päivän aikana kuultiin muutama kuolematon lausahdus kuten;
”No onneksi ei ole itikoita”
”Ne eivät lennä näin matalalla”
Avoimessa luokassa kolmea pilottia lukuun ottamatta kaikki lensi läpi. Voittajaksi haastavassa kelissä rypisti Räyskälän Ilmailukerhon Sami Rissanen (EB) vakioperämiehenään Markku Rissanen. Kaksikon keskinopeus oli 62.61 km/h. Racing luokassa Harri Hirvola osoitti olevansa maailmanluokan pilotti voittamalla jo viidenen kilpailupäivänsä peräkkäin. Heikot kelit eivät Hirvolaa häiritse, ja myös keskiviikkona hänen keskinopeutensa 58.60 km/h oli omalla kymmenyksellä muihin nähden. Racing luokassa vain viisi lensi tehtävän läpi, ja loput joko keskeyttivät tehtävän tai laskeutuivat maastoon.
Kokonaistuloksissa Racing luokassa Harri Hirvola on edelleen ylivoimaisessa johdossa, ja Avoimessa kärkisijaa pitää Hannu Halonen.

KE

Tehtävät ja tulokset
Facebook sivusto
Kilpailukoneiden liveseuranta

Sami ja Markku Rissanen Harri Hirvola
Close Menu