Dale and Millner: britit pääsivät jyvälle

5.6.2014: Visa Hietalahti

Brittien huolellinen paneutuminen paikallisiin olosuhteisiin alkoi tuottaa tulosta SM-kilpailujen kolmantena lentopäivänä, ja kerholuokan päiväkohtaisissa tuloksissa kaksi ensimmäistä sijaa menivät heille.  Tulos ei ole sattumaa siinäkään mielessä, että päivän ykkönen, Gerrard G. Dale, ja kakkonen, Tim Millner, lentävät kilpailulentoja yhdessä.  Jos toinen onnistuu, toinenkin todennäköisesti sijoittuu kärkeen.  Vaikka Dale ja Millner eivät lennä kaiken aikaa ”siipi siivessä kiinni”, heillä on taipumus jopa laskeutua samaan peltoon, silloin kun siihen joudutaan.

Koska Räyskälän lentokenttä sijaitsee metsäalueen keskellä, eikä erityisesti lännen suuntaan ole laskupaikaksi sopivia peltoja moneen kilometriin, viimeinen liuku kentälle on suunniteltava huolellisesti, tarvittaessa kaikkien mahdollisten laskupaikkojen kautta lentäen.  Brittien perusteellisuutta kuvastaa se, että he pyysivät kisajärjestäjiltä erikseen kentän lähellä sijaitsevien laskupaikkojen esittelyä.  Kävipä tiimin jäsen henkilökohtaisestikin joillakin kriittisillä pelloilla tutkimassa niiden käyttökelpoisuutta.

9000 lentotunnillaan Dale on kokenut purjelentäjä jopa MM-kisoihin tulevien pilottien joukossa.  ”Tiimaa” Dalelle on kertynyt erilaisissa opettajatehtävissä monessakin paikassa ympäri maailmaa.  Analyyttinen suhtautuminen purjelentoon on myös poikimassa kolmen purjelentokirjan sarjan, josta ensimmäisen osan on tarkoitus ilmestyä vuoden lopulla.  Kirjat käsittelevät purjelentosään tulkintaa erityyppisillä lennoilla, mikä on Dalen erityinen kiinnostuksen kohde.

Dalen analyysi kolmannesta päivästä oli, että yöllä ukkoskuuron muodossa tullut kosteus levisi päivän aikana siinä määrin, että auringonpaiste estyi eivätkä nostot päässeet kehittymään voimakkaiksi.  Parivaljakon menestymisen edellytyksinä olivat aikainen reitillelähtö, pohjoinen reittivalinta länteen mennessä (Räyskälän päällä olleen kuolevan kelialueen kiertäminen), ennakkoperehtyminen tarjolla oleviin laskupaikkoihin ja rauhallinen eteneminen tehtävän aikana.

Dale and Millner: britit pääsivät jyvälle

 

Huolellinen paneutuminen paikallisiin olosuhteisiin alkoi tuottaa tulosta SM-kilpailujen kolmantena lentopäivänä, ja kerholuokan päiväkohtaisissa tuloksissa kaksi ensimmäistä sijaa menivät Yhdistyneen kuningaskunnan piloteille.  Tulos ei ole sattumaa siinäkään mielessä, että päivän ykkönen, Gerrard G. Dale, ja kakkonen, Tim Millner, lentävät kilpailulentoja yhdessä.  Jos toinen onnistuu, toinenkin todennäköisesti sijoittuu kärkeen.  Vaikka Dale ja Millner eivät lennä kaiken aikaa ”siipi siivessä kiinni”, heillä on taipumus jopa laskeutua samaan peltoon, silloin kun siihen joudutaan.

 

Yksi vieraan paikan ongelmia, Dalen mukaan, on ollut orientoituminen metsävaltaisessa ympäristössä.   Edessä olevia maastolaskupaikkoja on ollut hankalaa erottaa matkan päästä, erityisesti SM-kisojen alkupuolella, kun nostot ovat olleet heikkoja ja matalia, ja lentokorkeudet sen mukaisia.

 

Koska Räyskälän lentokenttä sijaitsee metsäalueen keskellä, eikä erityisesti lännen suuntaan ole laskupaikaksi sopivia peltoja moneen kilometriin, viimeinen liuku kentälle on suunniteltava huolellisesti, tarvittaessa kaikkien mahdollisten laskupaikkojen kautta lentäen.  Brittien perusteellisuutta kuvastaa se, että he pyysivät kisajärjestäjiltä erikseen kentän lähellä sijaitsevien laskupaikkojen esittelyä.  Kävipä tiimin avustaja henkilökohtaisestikin joillakin kriittisillä pelloilla tutkimassa niiden käyttökelpoisuutta.

 

9000 lentotunnillaan Dale on kokenut purjelentäjä jopa tulossa olevien MM-kisapilottien joukossa.  ”Tiimaa” Dalelle on kertynyt erilaisissa opettajatehtävissä monessakin paikassa ympäri maailmaa.  Analyyttinen suhtautuminen purjelentoon on myös poikimassa kolmen purjelentokirjan sarjan, josta ensimmäisen osan on tarkoitus ilmestyä vuoden lopulla.  Kirjat käsittelevät purjelentosäätä erityyppisillä lennoilla, mikä on Dalen erityinen kiinnostuksen kohde.

 

Dalen analyysi kolmannesta päivästä oli, että yöllä ukkoskuuron muodossa tullut kosteus levisi päivän aikana siinä määrin, että auringonpaiste estyi eivätkä nostot päässeet kehittymään voimakkaiksi.  Parivaljakon menestymisen edellytyksinä olivat aikainen reitillelähtö, pohjoinen reittivalinta länteen mennessä (Räyskälän päällä olleen kuolevan kelialueen kiertäminen), ennakkoperehtyminen tarjolla oleviin laskupaikkoihin ja rauhallinen eteneminen tehtävän aikana.

 

Dale and Millner: britit pääsivät jyvälle

 

Huolellinen paneutuminen paikallisiin olosuhteisiin alkoi tuottaa tulosta SM-kilpailujen kolmantena lentopäivänä, ja kerholuokan päiväkohtaisissa tuloksissa kaksi ensimmäistä sijaa menivät Yhdistyneen kuningaskunnan piloteille.  Tulos ei ole sattumaa siinäkään mielessä, että päivän ykkönen, Gerrard G. Dale, ja kakkonen, Tim Millner, lentävät kilpailulentoja yhdessä.  Jos toinen onnistuu, toinenkin todennäköisesti sijoittuu kärkeen.  Vaikka Dale ja Millner eivät lennä kaiken aikaa ”siipi siivessä kiinni”, heillä on taipumus jopa laskeutua samaan peltoon, silloin kun siihen joudutaan.

 

Yksi vieraan paikan ongelmia, Dalen mukaan, on ollut orientoituminen metsävaltaisessa ympäristössä.   Edessä olevia maastolaskupaikkoja on ollut hankalaa erottaa matkan päästä, erityisesti SM-kisojen alkupuolella, kun nostot ovat olleet heikkoja ja matalia, ja lentokorkeudet sen mukaisia.

 

Koska Räyskälän lentokenttä sijaitsee metsäalueen keskellä, eikä erityisesti lännen suuntaan ole laskupaikaksi sopivia peltoja moneen kilometriin, viimeinen liuku kentälle on suunniteltava huolellisesti, tarvittaessa kaikkien mahdollisten laskupaikkojen kautta lentäen.  Brittien perusteellisuutta kuvastaa se, että he pyysivät kisajärjestäjiltä erikseen kentän lähellä sijaitsevien laskupaikkojen esittelyä.  Kävipä tiimin avustaja henkilökohtaisestikin joillakin kriittisillä pelloilla tutkimassa niiden käyttökelpoisuutta.

 

9000 lentotunnillaan Dale on kokenut purjelentäjä jopa tulossa olevien MM-kisapilottien joukossa.  ”Tiimaa” Dalelle on kertynyt erilaisissa opettajatehtävissä monessakin paikassa ympäri maailmaa.  Analyyttinen suhtautuminen purjelentoon on myös poikimassa kolmen purjelentokirjan sarjan, josta ensimmäisen osan on tarkoitus ilmestyä vuoden lopulla.  Kirjat käsittelevät purjelentosäätä erityyppisillä lennoilla, mikä on Dalen erityinen kiinnostuksen kohde.

 

Dalen analyysi kolmannesta päivästä oli, että yöllä ukkoskuuron muodossa tullut kosteus levisi päivän aikana siinä määrin, että auringonpaiste estyi eivätkä nostot päässeet kehittymään voimakkaiksi.  Parivaljakon menestymisen edellytyksinä olivat aikainen reitillelähtö, pohjoinen reittivalinta länteen mennessä (Räyskälän päällä olleen kuolevan kelialueen kiertäminen), ennakkoperehtyminen tarjolla oleviin laskupaikkoihin ja rauhallinen eteneminen tehtävän aikana.