Juttuja/Stories

If you would like to follow the competition happenings in English, there are some blogs available
Adam Woolley's Gliding Adventures in facebook
Team AUS: Finland WGC2014 facebook group
Blog from Eric Stauss and his crew Andrew Horton 
Matt Gage's blog Australian Gliding Team page in facebook

Dale ja Millner: britit pääsivät jyvälle

Kuvia

  • Go to gallery ->

    Kuvat 1.6.2014

  • Go to gallery ->

    Kuvat 2.6.2014

  • Go to gallery ->

    Kuvat 4.6.2014

  • Go to gallery ->

    Kuvat 5.6.2014

  • Go to gallery ->

    Kuvat 6.6.2014

  • Go to gallery ->

    Kuvat 7.6.2014



7.6.2014 Lauantai, seitsemäs ja viimeinen kisapäivä - Saturday, seventh and last competition day

Lounaasta lähestyvät rintamat seurasivat toistaan, jättäen väliinsä vain lyhyen periodin lentokelpoista säätä puolenpäivän aikaan.  Tässä tilanteessa paikallislennot olivat mahdollisia hetken aikaa, mutta kilpailutehtävän antamiselle ei ollut edellytyksiä. Palkinnot jaettiin lauantaina päivällä. Onnittelut voittajille!

Racing luokan top 3: 1. Markku Kuusisto, Porin Ilmailukerho 2. Aku Jaakkola, Hämeenlinnan ilmailukerho 3. Juha Sorri, Kuopion Ilmailuyhdistys
Kerholuokan top 3: 1. Kristian Roine, Nuorisoilmailijat 2. Mikko Nikunen, Espoon Ilmailukerho 3Sakari Pyörre, Espoon Ilmailukerho

6.6.2014 Perjantai, kuudes kisapäivä - Friday, sixth competition day

Jälleen etelästä Räyskälää ja mahdollista tehtäväaluetta lähestyy rintama. Vain itäinen Suomi  näyttää säilyvän poutaisena tänään. Siksi tänään luokille on annettu erikoiset tehtävät: Räyskälä-Selänpää-Räyskälä.

Hinausten oli tarkoitus alkaa klo 12, mutta ensin hinauksia siirrettiin ensin tunnilla. Vielä klo 13:20 lähtöryhmityksen ensimmäiset pilotit olivat jo koneissa valmiina lähtöön, mutta klo 13:40 kilpalunjohtaja päätti perua päivän. Syynä tähän oli se, että kentän etelä- ja länsipuolella satoi ja ukkosti, eikä haistelija ollut löytänyt kunnon nostoja kentän lähistöltä. Sää oli ihan kohtuullisen näköinen jos katsoi itään, mutta kun pään käänsi länteen, taivas oli täysin musta. Huonon ja hyvän sään raja meni lähes kentän päältä.

5.6.2014 Torstai, viides kisapäivä - Thursday, fifth competition day

Yleensä keskustelut meteorologin kanssa kisapäivän aamuna on yksi mielenkiintoisimmista päivän "rutiineista". Kommenteista pystyy päättelemään millainen päivä on tulossa; onko tiedossa odottelua tai hankala vai helppo lentopäivä ja niin edelleen. Tänä aamuna ennen briefingiä kysymys "mitä näet sääkartoilla" sai meteorologin suusta kommentin jota ei voi julkaista tässä. Kisatoimistossa hämmästeltiin kommenttia, sillä sää on lämmin ja aurinkoinen, ja vaikuttaa mukavan kesäpäivän alulta.

Briefingissä kuitenkin nähtiin sääkartoilta pilvialue, joka lähestyy meitä etelästä. Pilvialue tuo mukanaan heikkoa sadetta ja ehkä sadekuuroja ja estää myös nostojen synnyn. Tehtävät on silti annettu ja lähtöryhmitys on radalla 08. Hinaukset alkavat klo 12:00. Tehtävät ovat molemmille luokille melkein samat, vain lähtöpiste on eri. Tehtävät suuntautuvat pohjoiseen, nyt toivotaan että pilvialue ei ehdi saapua tänne liian nopeasti. 

Tehtävät
Kerholuokka: Vojakkala-Urjala-Hämeenlinna-Hämeenkoski-Räyskälä, 199,6 km
Racing luokka: Laakasalo-Urjala-Hämeenlinna-Hämeenkoski-Räyskälä, 203,5 km

Klo 11:30 Kisatoimistossa katsotaan tutkakuvaa ja valitettavasti etelärannikolla näkyy jo sateita. Sateet eivät vielä sada maahan asti, mutta meteorologi kertoi että siitä huolimatta pilvi on niin paksu että se estää nostojen synnyn. Rintama liikkuu sen verran nopeasti kohti Räyskälää, ja voi olla mahdollista että emme pääse edes yrittämään kisapäivää.

Kello 11.50 kilpailunjohtaja päätti perua päivän, hupilennot on sallittuja. Heti päivän peruutuksen jälkeen gridissä huomattiin kuinka luoteiselle taivaalle syntyi ensimmäiset cumulukset. Mutta valitettavasti kun katseen käänsi etelään, siellä näkyi jo tänne saapuva pilvimassa.

4.6.2014 Keskiviikko, neljäs kisapäivä - Wednesday, fourth competition day

Viime yönä täsmälleen Räyskälän kentän yli meni ukkonen, joka vaikutti myös päivän säähän. Räyskälän lähiympäristössä sää oli aamulla jo kirkas, mutta kentällä odotettiin briefingin aikaan sumun hälvenemistä ja sään kirkastumista. Hinaukset oli tarkoitus alkaa klo 11:30. Luokille annettiin A ja B-tehtävät.

Odotettavissa oli, että pilvipohjat pysyisivät aluksi matalana Räyskälän alueella johtuen kosteasta ilmamassasta, mutta muualla tehtäväalueella pilvipohjan odotettiin nousevan n. 1400 metriin. Sääennusteet myös sanoivat että iltapäivällä olisi suuri mahdollisuus uusiin ukkosiin, sillä sää kehittyisi nopeasti.
Osa ennusteista kävi toteen, mutta osa ei. Hinauksia siirretiin puoli tuntia kerrallaan, sillä haistelijat kertoivat pilvipohjan olevan vain 600 metrissä ja nostojen olevan heikkoja. Pilvipohjat nousivat todella hitaasti, hinaukset päästiin loppujen lopuksi aloittamaan klo 15:00. Tätä ennen kilpailijoille annettiin C-tehtävä, joka oli 2 tunnin aluetehtävä.

Vähän ennen kolmea haistelijat ilmoittivat pilvipohjien olevan Rengossa 1000 metrissä, pohjat olivat tässä kentän päällä parisataa metriä alempana. Kerholuokka pääsi matkaan heti lähtölinjan avauduttua eli 15:35 jälkeen, mutta racing-luokka otti lähtöjä vasta tuntia myöhemmin, puoli viiden aikaan. Kahden tunnin tehtäväajasta tiedettiin että koneiden paluu siirtyisi myöhään. Kisatoimisto saattoi sulkea ovet vasta yhdeksän jälkeen, eli sitten kun tiedettiin että kaikki kilpailijat ovat laskeutuneet turvallisesti. 7 konetta laskeutui reitin varrelle ja osa palasi kesken reitin kentälle. Sadetta tai ukkosia ei kuitenkaan nähty, päivä oli helteinen iltaan asti.

Racing-luokan päivätuloksissa kärkikolmikoksi suoriutui hienosti Juha Sorri, Aku Jaakkola ja Markku Kuusisto, jotka ovat myös Suomen edustusjoukkueessa tämän kesän MM-kilpailuissa. Näiden kisojen ulkomaalaisvahvistukset ovat ilmeisesti löytäneet oman vauhtinsa, sillä kerholuokassa kärkinelikossa oli Iso-Britannia ja USA. 

Toki tässä kisassa lasketaan SM-kilpailuiden tulokset erikseen, ja SM-kisojen kerholuokassa voiton otti  Suomen urheiluilmailuopistossa pian aloittava Sakari Pyörre.

By the way, if there is some English speaking people following our competition, I assume that you have used some Google translator etc. to translate these texts. I've tested that myself, and it seems that you will get pretty good idea what is happening here. Sorry that I haven't had time to write more in English. If you will translate this day's text as well, please notice that Aku Jaakkola's name might be translated as Donald Jaakkola :-) Well, that famous duck with sailor suit and hat is called Aku Ankka in Finland.

3.6.2014 Tiistai, kolmas kisapäivä - Tuesday, third competition day

Etelä-Suomen eilen peittänyt pilvimassa tervehti meitä tänä aamuna, ja oli aika selvää ettei päivä mahdollista purjelentämistä...tai itse asiassa kentällä on lentänyt purjelentokurssi aktiivisesti ja muutamia esittelylentojakin on tehty. Mutta kisaamaan tänään ei päästy. Sen sijaan päivää on käytetty WGC2014 valmisteluihin, paikkoja viimeistellään vielä hiukan. Räyskälän verkkosivut ja nämä kisasivut ovat valitettavasti olleet tänään hetkittäin pois käytöstä. Tilanne johtui häiriöstä palveluntarjoajan laitteistoissa, eikä sivuja myöskään päässyt päivittämään. Kello on nyt 15:45 ja ulkona sataa. Huomenna pitäisi olla mahdollisuus "sääikkunaan" joka toivottavasti mahdollistaa lentämisen. Huomenna siis katsotaan uudestaan: briefing 4.6.2014 klo 10:00. Nähdään siellä!

And same in English :-)

2.6.2014 Maanantai - toinen kisapäivä, Monday - second competition day

Meteorologi ennusti cumuluksia syntyvän vain kaakkoon ja lounaisen ja läntisen Suomen taivaan pysyvän pilvettömänä. Briefingin päättyessä kentän päällä oli vähän höttösiä, saa nähdä mihin suuntaan kehittyvät. Päivästä on tulossa lämmin mutta taas tuulinen. Tehtävälinkit on julkaistu Tehtävät&Tulokset-sivulla.

Klo 12:40
Hinaukset aloitettiin klo 11:30. Kerholuokka hinattiin ensin, jonka jälkeen pidettiin 15 minuutin tauko sillä kaakossa oleva pilvirintama lähestyi tehtäväaluetta ja siksi racing luokan tehtävä vaihdettiin AAT-tehtäväksi. Kentällä sää näyttää hyvältä, mutta hetki sitten Helsingissä jo satoi. Kerholuokan lähtölinja aukesi klo 12:07 ja racing luokan klo 12:48.

Klo 13:30
Kilpailunjohtaja seurasi kisatoimistossa sään kehittymistä huolestunut ilme kasvoillaan samalla kun tuloslaskennassa hämmästeltiin tiedostojen siirron kanssa. Ilouutisena voin kertoa että tämän päivän tehtävät (ja tulokset) on nyt netissä!

Kerholuokan tehtävä osoittautui hankalaksi, ja kahta pilottia lukuunottamatta kaikki laskeutuivat peltoon tai tulivat kesken tehtävää takaisin. Kerholuokan päivän voitti Kristian Roine ja Mikko Nikunen sinnitteli myös hienosti läpi. Racing-luokan tehtävän muutos AAT:ksi oli oikein onnistunut päätös, luokassa saatiin kunnon kisapäivä aikaiseksi. Kaakossa vaaninut pilvirintama loppujen lopuksi tuli Räyskälän kentän päälle. Ajoitus oli juuri sellainen kuin oli ennustettu, eli pilotit saapuivat aurinkoisesta lännestä ja laskeutuivat pilvikaton alle takaisin kentälle. 

Spot-trackereita näkyy osalla mukana, mutta valitettavasti meillä ei ole täällä linkkejä. Eli jos kilpailijat (tai avustajat) tietävät omien laitteiden linkin, niitä voi lähettää Katjalle osoitteeseen katja[ät]gliding.fi.

1.6.2014 Ensimmäinen kilpailupäivä - First competition day

klo 10:15
Koneet on gridissä, rata 30 käytössä. Tehtävät Racing class: 415 km ja Club class: 376 km. Tehtävät julkaistaan pian myös netissä. Mikäli sää ei kehity odotusten mukaisesti, tehtävät vaihdetaan B-tehtäviin, jotka ovat aluetehtäviä.

klo 15:50
Hinausten alkua jouduttiin siirtämään matalan pilvipohjan vuoksi. Loppujen lopuksi lähes täysi pilvikatto hävisi ja aurinko pääsi lämmittämään. Sää kentällä oli silti todella viileä pohjoistuulen vuoksi. Hinaukset päästiin aloittamaan klo 13.20. Tätä ennen tehtävä vaihdettiin B-tehtäväksi joka on AAT-tehtävä, tehtäväaikaa kerholuokalla 3 tuntia ja racing-luokalla 3,5 tuntia.

Päivä muodostui todella haastavaksi pilvikorkeuden jäätyä matalaksi. Kaikki kilpalijat joko laskivat maastoon tai tulivat kesken tehtävää takaisin Räyskälään. Kaikki pääsivät kuitenkin turvallisesti perille.

Meillähän on kisassa muutama ulkomaalainen pilotti, joista osa pärjäsi todella hyvin. Huhu kertoi, että vaikka suurin osa heistä tuli jo viime viikolla paikalle, tämä ensimmäinen kisapäivä oli heille ensimmäinen kerta kun pääsivät lentämään. Viime viikon surkeat säät kun pitivät koneet maassa. Eli joidenkin kisapäivän voidaan sanoa menneen harjoituksen piikkiin. Aamulla viimeisimpänä paikalle saapui NL1:n lentäjä Garret Willat, joka tuli kentälle klo 12 suoraan laivasta, siirsi koneen mukaan lähtöryhmitykseen ja lähti kisatehtävlle. Tehokasta toimintaa, vai mitä!