Jannen Kisat 2010Jannen Kisat 2014, kuvia & juttuja

  • Go to gallery ->

    19.7.2014 1. kilpailupäivä

  • Go to gallery ->

    20.7.2014 2. kilpailupäivä

  • Go to gallery ->

    21.7.2014 3. kilpailupäivä

  • Go to gallery ->

    22.7.2014 4. kilpailupäivä

  • Go to gallery ->

    23.7.2014 5. kilpailupäivä

  • Go to gallery ->

    24.7.2014 6. kilpailupäivä

  • Go to gallery ->

    25.7.2014 7. kilpailupäivä

  • Go to gallery ->

    26.7.2014 8. kilpailupäivä

26.7. Kahdeksas kilpailupäivä

Kisojen kesto kahdeksan päivää, lentopäiviä tänä aikana kahdeksan. Tällaista tuuria säiden 
suhteen ei käy kovinkaan usein. Viimeisenä kilpailupäivänä saatiin vielä uudet
päivävoittajatkin; Nuorten luokassa parhaiten purjekonettaan ohjasti Viki Korjula ja avoimessa
Jani Pietilä.

Voisi sanoa, että tunnelma viimeisen päivän aamulla oli innokkaan odottava. Mitä sanookaan
aamun ennusteet? Päästäänkö kilpailussa lentämään jokaisena päivänä? Ennusteen saapuessa
kertoi se lupaavia uutisia; Purjelentokeliä on ja jopa pilviä ilmaantuu taivaalle idän suuntaan,
vaikka nostojen kehittyminen alkaakin vähän aikaisempia päiviä myöhempään. Niinpä viimeiselle
päivälle annettiinkin idän suuntaan lyhyehkö tehtävä, jotta kaikki pääsisivät varmasti perille ja
illalla saataisiin palkinnot jaettua.

Briefingin jälkeen alkoi jo muutamalta aikaisemmalta päivältä tuttu odottaminen gridissä. Jo
aikaisin näkyi pohjoiseen ilmestyvän pilviä, mutta ne vain jäivät kovin kauas. Niinpä auringon
porotuksessa kisailijat ja avustajat hakivat jälleen suojaisia varjopaikkoja ja odottelivat, koska
ensimmäinen tuulen puuska ilmoittaisi termiikin synnystä. Kello yhden jälkeen vaikutti hetki 
sopivalta, joten hinaukset aloitettiin kuivaan keliin. Kilpailijat kaikki pääsivät taivaalle ja
nostoihin kiinni odottelemaan lähtölinjan aukeamista.

Reitillä keli oli hieman vaihtelevaa ja osittain hankalahkoa. Pilvet jäivät harvoiksi ja osan alla oli
vain keskinkertaisia nostoja. Kuivastakin onneksi termiikkejä löytyi, mutta muutama
vakionostopaikka pettikin lentäjät ja pakotti heidät haromaan nostoja kiivaammin.

Kilpailijat osoittivat jälleen taitonsa lentämällä kovaa ja maaliin. Tänäkään päivänä kukaan
ei jäänyt matkalle, vaan kaikki pääsivät ajoissa kotiin nauttimaan virkistävästä saunasta
ennen illan palkintojenjakoa.

Palkintojenjaossa nähtiinkin sitten monia iloisia ja leveitä hymyjä. Lähtökohtaisesti kaikki
kilpailijat olivat iloisia kilpailuista ja varsinkin kohdalle sattuneista hienoista keleistä.
Leveiten tietenkin  hymyilivät pilotit, jotka omien hienojen suoritustensa siivittäminä
pääsivät nousemaan palkintokorokkeelle.

Nuorten luokassa kolmatta sijaa juhli Oleg Zavarzin, kokonaiskilpailun toiseksi ylsi Viki Korjula ja
suurinta pystiä korkeimmalle korokkeelle pääsi kannattelemaan Petri Sucksdorff. Kaikki kolme
Karhulan ilmailukerhon kasvatteja.

Avoimessa luokassa kolmanneksi itsensä lensi pari Markku Mathlin&Lassi Salonen,
hopeakorokkeelle nousi Jani Pietilä ja voittajina juhlimaan pääsivät lentopari
Esko Lehtonen&Kai Kuusela.

Kiitokset vielä kaikille hienoista kilpailuista ja toivottavasti näemme tulevaisuudessa usein lentämisen merkeissä.

25.7. Seitsemäs kilpailupäivä

Hyvän putken kun kerran saa päälle, niin mitä sitä turhia olisi lähteä himmailemaan.
Tänään lennettiinkin Jannen kisoissa jo seitsemäntenä päivänä peräjälkeen. Päivänä,
jolloin keskinopeudet kasvoivat arvoihin, joista voidaan olla kansainväliselläkin tasolla
kateellisia, voittajiksi selviytyivät nuorten luokassa Nuutti Luukkonen ja avoimessa
lentopari Kimmo Pulkki&Timo Vierimaa.

Jo aikaisin aamulla oli selvää, että päivästä tulisi jälleen kerran jopa tuskaisen kuuma.
Briefingin säätiedot vahvistivat asian ja lupasivat piloteille hikiset oltavat ohjaamoihin.
Sää myös vaikutti olevan hyvää pilvikeliä lännen suuntaan. Idästä kelin piti lauttaantua ja
sen mukana Räyskälässäkin olla täystymä jo klo 17:00. Tehtävä siis länteen ja sen mittaisena,
että kilpailijoilla on mahdollisuus kotiinpaluuseen ennen kelin loppumista.

Tänään piti jälleen odotella gridissä pilvien saapumista reilun tunnin verran. Sitten saapuivat
taivaalle ensimmäiset hapsut toivoa luomaan ja pian noita toivon tupsahduksia oli jo
liitomatkan päässä kentästäkin. Haistelija siis taivaalle kertomaan hyviä uutisia ja sitten vain
hinaukset käyntiin. Kelin lauttaantumisriskin takia pilotit lähtivät sitten reitille enempiä
odottelematta.

Reitillä keli jälleen suosi kilpailijoita; vaikka pilvet olivat tänään jälleen enemmän yksilöinä
kuin jonoina, löytyi niiden alta voimakkaita nostoja. Välillä pilvien välissä oli myös niin laajoja
sinisiä alueita, että osa matkasta jouduttiin taittamaan kuivassa. Niinpä varsinkin Vampulan
käännepisteelle matkatessaan kertoi useampi pilotti ajaneensa hiukan mataliin ennen noston
löytymistä. 

Kisailijoiden maaliin saapuessa ruvettiin maassa vilkuilemaan kelloja ja arvioimaan
keskinopeuksia. Kovaa oli lennetty joka tapauksessa, mutta lopulliset lukemat saatiin sitten
tuloslaskennasta. Parhaimmillaan saavutettiin keskinopeus 120,3 km/h ja lisäksi suurin osa
kilpailijoista ylsi yli satasen keskinopeuteen. Taitoa siis näissä kisoissa riittää, se on selvä.

Tämä päivä oli jälleen miellyttävä niin lentämisestä nauttimisen kuin mahtavien tulostenkin
varjolla. Nyt vain hyvät yöunet alle ja sitten katselemaan saataisiinko kisoista huomenna
täydellinen 8/8.

24.7. Kuudes kilpailupäivä

6/6; Keli on suosinut kilpailuja reilusti paremmin kuin mitä odottaa saattoi
purjelentokisojen perinteet tuntien. Tänään hieman kuuroilevassa kelissä päivävoittajiksi
ajoivat nuorten luokassa Marko Virtanen ja avoimessa Sami Rissanen.

Tämän päivän ennuste lupasi eilistä hieman parempaa, mutta myös vaihtelevampaa keliä.
Varsinkin sateen riski oli suuri ja pahimmillaan vaara cumulusten pullistuvan ukkospilvien 
mittoihin oli olemassa. Tämän seurauksena kilpailijoille annettiin tehtäväksi kolmen tunnin
AAT melko isoilla käännealueilla. Ensin kisaajien tuli käydä idässä ja sitten etelän kautta
lännessä ja sieltä takaisin kentälle. Valinnanvara tehtävän suorittamisesta saavuttaen paras
mahdollinen keskinopeus oli siis melko suuresti pilottien omissa käsissä.

Koneiden saapuessa gridiin oli taivas vielä aivan sininen ja sellaisena se myös pysyi jonkin
aikaa. Niinpä suurin osa piloteista ja avustajista hakivat suojaa porottavalta 
auringonpaisteelta siipien alta tai kuppilan terassin päivävarjojen alta. Lopulta hapsuja
rupesi kuitenkin ilmestymään ja ne kasvoivat rivakkaan tahtiin aivan aikuisten pilvien
mittoihin. Taas oli aika laittaa hinauskoneiden potkurit pyörimään ja ruveta vetämään
kisailijoita taivaalle.

Pian viimeisten kisahinausten jälkeen alkoi kentän läheisyydessä oleva pilvi purkaa 
kosteuttaan sateen muodossa. Niinpä kilpailijat lähtivätkin reitille kohti itää mahdollisimman 
pian. Itäisellä käännealueella vastassa olikin sitten toinen suuri satava pilvi, joten ei auttanut
muuta kuin kääntää kone kohti etelän aluetta. Räyskälän satava pilvi välttäen pääsivät yhtä
lukuunottamatta kaikki pilotit kohti etelää, jossa keli olikin mitä parhain. Cumuluksia oli 
taivaalla melko paljolti ja useimmat nostot olivat hyviä. Vain muutamia vahingoniloisia 
valekumpiaisia oli joukkoon soluttautunut kisapilotteja härnäämään.

Etelästä matka jatkui kohti länttä, jossa lentäjät olivat eilen hikoilleet kuivatermiikissä. 
Tieto cumulus-kelin tuomasta lentomukavuudesta ei ollut vielä tänäänkään lännen alueella 
saapunut, joten jälleen tämä reitin osuus jouduttiin lentämään kuivassa vain harvoja 
pilvenhapsuja haeskellen. Nostot kuitenkin olivat hyviä ja kotiintulo vaikutti varmistuvan.

Lopulta kotiin liitelivät kahdestakymmenestä koneesta yhdeksäntoista. Ainoa pahasti
Räyskälän sateen piirittämäksi ja lennon keskeyttämään joutunut pilottikin pääsi kuitenkin
Räyskälän kentälle laskuun. Lisäksi jälleen nähtiin kiitettävää sinnikkyyttä viimeisen koneen
lähtiessä tunnin muita myöhemmin ja silti maaliin lentäen.

Lopputulemana täytyy jälleen hattua nostaa kilpailupilottien hienoille lentosuorituksille ja 
toivoa, että pääsemme huomenna nauttimaan niistä lisää.

23.7. Viides kilpailupäivä

Viides ja kenties kilpailuiden tähän mennessä rankin päivä on takanapäin. Hikisen
lentopäivän voittajiksi kohosivat nuorten luokassa Oleg Zavarzin ja avoimessa duo
Kuusela&Lehtonen.

Aamun briefingissä säätiedot kertoivat kelin sijoittuvan tänään enimmäkseen etelään
ja alkaen huonontumaan ensin idästä. Tehtäväksi annettiinkin Topeno-Järvelä-Ortenoja-
Somero-Karjalohja-Räyskälä, ensin siis itään ja sitten lännen kautta etelään ja lopuksi
takaisin maaliin.

Sää vaikutti kehittyvän tänään melko aikaisin ja sen takia hinauksia ei viivästytettykään
liikaa. Vaikka aluksi pilvet näyttivät hapsumaisilta, antoi haistelija taivaalta rohkaisevaa
tietoa nostojen voimakkuuksista ja varsinkin pilvipohjien korkeudesta. Molemmat luokat
hinattiinkin taivaalle ja pilotit pääsivät hyvin lähtemään reitille.

Tänään keli ei ollut kuitenkaan suotuisa pitkien pilvijonojen muodostumiselle. Enimmäkseen
pilvet olivat yksittäisiä ja välissä saattoi olla laajojakin sinisen taivaan alueita. Näin mentiin
Järvelään ja vielä Forssan tietämille. Sitten kuitenkin edessä odotti sininen taivas,
kuivatermiikit ja hikoilu Suomen kesän polttavassa auringossa. Tämän vuoksi kerääntyi
porukka kasaan haravoimaan nostoja ja samalla keskinopeudet hieman tipahtivat.

Takaisin pilvikeliin lentämään pilotit pääsivät Someron tienoilla. Siitä loppureitti olikin taas
kohtalaista cumulus-säätä ja useimmat kilpailijat pääsivät maaliin. Pilvet kuitenkin karkasivat
päivän pidetessä yhä kauemmas etelään ja niinpä viisi konetta päättikin keskeyttää tehtävän
Somerolla ja liitää takaisin Räyskälään. Lisäksi yksi kilpailija joutui tekemään maastolaskun
hivenen ennen Someroa.

Hankalasta kelistä huolimatta osoittivat lentäjät jälleen taitonsa saavuttaessaan hyviä
keskinopeuksia vaikeissa olosuhteissa. Myös sisukkuus nousi tänään esiin, sillä viimeiset 
maaliintulijat saapuivat kentälle samalla kun viimeiset pilvet hävisivät taivaanrannasta; Keliä
ei siis tänään jätetty yhtään käyttämättä.

Näistä tunnelmista on jälleen hienoa jatkaa kohti huomista päivää ja toivottavasti hieman 
viileämpiä olosuhteita. Briefing 23.7. ykköshallissa klo 10.

22.7. Neljäs kilpailupäivä

Neljä päivää neljästä; Jannen kisoissa on käytetty tähän mennessä kaikki päivät hyödyksi. 
Tänään länteen suuntautuneen tehtävän päivävoittajiksi tiensä löysivät nuorten luokassa 
Petri Sucksdorff ja avoimessa Juha Silvennoinen. 

Aamun ennusteet lupasivat kovaa purjelentosäätä koko Etelä-Suomeen; Jo kahdentoista 
aikaan piti cumulusten koristaa taivasta. Totuus oli kuitenkin tällä kertaa toisenlainen. Pilvet
jäivät aluksi Räyskälän alueella mitättömiksi höttösiksi, jotka kuivahtivat nopeasti pois. Eipä
siis auttanut muu kuin hinausten useiden siirtämisten jälkeen lyhentää tehtävää.

Lopulta keli kuitenkin heräsi kentän ympäristössä riittävästi ja luokat päästiin hinaamaan 
taivaalle. Tehtäväalueella lännessä keli oli jo tällä aikaa muotoutunut hyväksi ja tämän takia
keskinopeudet nousivatkin suurimmaksi osaksi satasen paremmalle puolelle. Ainoastaan
muutamat hyviksi nostopilviksi naamioituneet sekunda-cumukset yrittivät hidastaa
kisailijoiden etenemistä.

Tämän päivän tehtävä omalla tavallaan kunnioitti myös suomalaisen purjelennon perinteitä.
Tehtävän pohjoisin käännepiste sijoittui nimittäin aivan Jämin kentän lähettyville. Muutama
pilotti mainitsikin nähneensä nyt tuon suomalaisen purjelennon syntykehdon ensimmäistä
kertaa.

Päivän päätteeksi saapuivat kaikki pilotit takaisin Räyskälään nauttimaan saunomisesta
lämpimässä kesäillassa. Niinpä tästä onkin jälleen hyvä jatkaa kohti huomista ja uusia kisapäiviä.

21.7. Kolmas kilpailupäivä

Takana on jälleen yksi kisapäivä, nimittäin jo kolmas peräkkäinen. Tänään päivävoittajiksi
selviytyivät nuorten luokassa kilpailun nuorin osanottaja Nuutti Luukkonen ja avoimessa
luokassa kokenut parivaljakko Lehtonen&Kuusela.

Aamun ennusteet lupasivat varsin hyvää purjelentosäätä melkeinpä koko Etelä-Suomeen. Vain
läntisimmässä osassa pilvipeite hidasti kelin alkamista. Niinpä AAT-tehtävälaput saivat jäädä
tänään hyllylle pölyttymään ja päästiin lentämään perinteistä nopeustehtävää perinteisellä
Suomen kesän cumulus-kelillä.

Kelin suhteellisen aikainen alkaminen mahdollisti myös aikaiset hinaukset. Vaikka kentän
läheisyydessä olevat pilvet eivät aluksi kehittyneetkään aivan kiinteiksi purjelentopilviksi, oli
niiden ilmaantuminen selvä merkki nostojen aktiivisuudesta. Näinpä hinaukset pistettiin
käyntiin ja koneet pääsivät ilmaan kyttäämään otollisinta mahdollista lähtöhetkeä.

Kunhan alun hapsumaisista pilvistä selvisi, oli reitillä odottamassa pulleita kumpiaisia, osa jopa
ryhdikkäästi jonomuodostelmaan ryhmittyneinä. Kisapilottien mukaan keli oli kuitenkin hieman 
työlästä vielä ensimmäiselle käännepisteelle asti, mutta sen jälkeen päästiinkin siirtymään
vauhdikkaaseen lentämiseen sään vielä parantuessa.

Viimeiseltä käännepisteeltä tultaessa oli vielä muutamalla pilotilla hieman hankaluuksia.
loppuliu'un riittämisen suhteen. Osa joutuikin keräämään viimeiset metrit Portaan päällä 
ennen liitoaan maaliin. Viimeinen reittiväli vaatikin valitettavasti päivän ainoan moottorin
käytön. Peltoon ei laskenut kukaan, joten nyt voidaankin jo todeta päivän onnistuneen
lento- ja kilpailumielessä hyvin.

Huomenna jatketaan jälleen lentoja ja toivotaan kelien suosivan.

20.7. Toinen kilpailupäivä

Kisoissa saatiin tänään lennettyä jo toinen kilpailupäivä putkeen. Tämän päivän kelejä
hyödynsivät parhaiten nuorten luokassa Petri Sucksdorff ja avoimessa parivaljakko
Kuusela&Lehtonen.

Päivän alussa Räyskälää lähestyi idästä uhkaava sadekuuro ja vaikutti siltä, että tuttuun
tapaan koneet oltaisiin saatu kasteltua gridissä. Tällä kertaa sade kuitenkin kuivui kasaan
ennen Räyskälää. Tämän jälkeen taivaalla ollut yläpilvi siirsi hinausten alkua eiliseen tapaan.
Tänään pilvi suvaitsi kuitenkin siirtyä pois auringon tieltä jo vartin siirron jälkeen ja auringon
lämpöenergia loi hetkessä nostoja kentän läheisyyteen.

Nuorten luokka hinattiin ensin taivaalle ja heti perään lähtivät myös avoimen pilotit.
Avoimen luokan hinausten loppuvaiheella rupesi kentän eteläpuolella kehittymään suuri
ukkospilvi. Kaikki koneet kuitenkin pääsivät menestyksekkäästi reitille ennen kuin sateen
reuna ehti kentälle.

Tehtäväalue osui tänään onnekkaasti yksiin hyvän kelin alueen kanssa. Reitillä päästiin
lentämään melkoisen lujaa hyvässä cumulus-säässä. Ukkosetkaan eivät tehtävällä haitanneet
enemmälti, vaikka varsinkin maasta käsin pilvien huiput vaikuttivat kohoavan ajoittain
pelottavan korkeiksi.

Noin 10 minuuttia ennen ensimmäistä maaliintuloa Räyskälässä jännitettiin kovin; korkea
ukkospilvi tuli suoraan kentän päälle satamaan ja salamoimaan. Onneksi pilvi kuitenkin jatkoi
matkaansa länteen ennen maaliintuloja. Ensimmäiset saapujat mainitsivat kuitenkin, että oli
jännittävää ajaa lähemmäs Räyskälää ja synkkiä pilviä.

Tänään kaikki kisaajat pääsivät kunniakkaasti maaliin, eikä tälläkään kertaa koneita tarvinut
laittaa putkiin sateessa.

Toivotaan hyvien kelien jatkuvan huomennakin ja tavataan klo 10:00 briefingissä 1-hallissa.

19.7. Ensimmäinen kilpailupäivä

Ensimmäinen kilpailupäivä Jannen kisoissa on nyt ohi ja vaihtelevakelisen päivän voittajat ovat
selvillä. Nuorten luokassa parhaiten lensi Petri Sucksdorff ja avoimessa Mikko Nikunen.

Päivän alkua haittasi kenttää varjostanut yläpilvi. Ennuste antoi kuitenkin toivoa paremmasta ja
niinpä koneet ja pilotit odottivat innokkaasti gridissä auringon lämmittävän loiston ilmestyvän
jostakin pilven raosta. Muutaman hinausten siirron jälkeen antoi haistelija lupaavia raportteja
kelistä ja niinpä nuorten luokka päästiin hinaamaan taivaalle.

Nuorten hinaukset mahdollistanut repeämä yläpilvessä meni valitettavasti yhtä nopeasti umpeen
kuin oli ilmestynytkin. Niinpä avoin luokka odotteli gridissä, kun nuorten luokan kisaajat jo
ilmoittivat lähtevänsä reitille. Onneksi hetken odottelun jälkeen pilvipeitteeseen tuli tarpeeksi
iso rako avoimen luokan hinauksille. Niinpä avoimenkin koneet pääsivät ilmaan ja reitille.

Keli reitillä oli pilottien mukaan vaihtelevaa. Alkureitistä sai lentää lujaa hyvässä cumulus-kelissä,
mutta reitin eteläinen osio osoittautui odotettua hankalammaksi kelin kuivumisen takia. Juuri
tälle eteläiselle etapille osui myös kilpailupäivän ainoa maastolasku. Avoimen luokka joutuikin
etelän heikon kelin vuoksi tulemaan suurimmaksi osaksi aliajalla maaliin.

Hankalissakin olosuhteissa kilpailijat lensivät hienosti ja suurin osa saapui perille Räyskälään.
Positiivista myös on, että kerrankin kelien haltija oli hivenen myöhässä sadesuunnitelmiensa
kanssa ja ainakin suurin osa koneista saatiin kuivina putkiin, ähäkutti.

Jatkoa kisoihin seuraa huomenna; Briefing klo 10:00 1-Hallissa.

Matias Sucsdorff